Representation of Parent and Adolescent Conflicts in Film Copying Light
(1) Universitas Dian Nuswantoro
(2) Universitas Dian Nuswantoro
Corresponding Author
Abstract
Film has become a means of necessity for society. Films can present a form of real life reality experienced by everyday people. The purpose of this study is to find out how the conflict between parents and children is represented in the film Copying Light. The method used in this research is qualitative by using Roland Barthes's semiotic analysis method. This method is used because this research is included in the research category with research subjects that are described using existing facts. The final result of this study based on the discussion above is that this study uses the Roland Barthes Semiotics method, which consists of Denotation, Connotation, and Myth. Meanwhile, the theory used in this research is Parent and Child Conflict Theory which consists of Family Conflict based on Social Agreement, Family Conflict based on Responsibility, Family Conflict based on Family Relations, Family Conflict based on Social Life, Family Conflict based on School.
Keywords
References
Aisyah, S. (2016). Representasi Islam Dalam Film Get Married 99 % Muhrim [Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta].
Alfiyah. (2021). Representasi Konflik Spsial dalam Film Pendek Tilik (Vol. 3, Issue March) [Universitas Islam Negeri Sunan Ampel].
Arif, M., & Busa, I. (2020). Konsep Relasi Anak dan Orang Tua. 26–43. 37
Asri, R. (2020). Membaca Film Sebagai Sebuah Teks : Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI).” 1(2).
Astuti, N. F. (2022). Pengertian Sekolah Menurut Para Ahli, Berikut Fungsinya.
Azzulfa, M. I. (2022). Mengenal Teori-Teori Konflik Sosial Menurut para Ahli Sosiologi.
Camelia, C. (2022). Sinopsis Penyalin Cahaya, Film yang Raih 12 Piala Citra.
Estiastuti, L. (2021). Representasi Pengelolaan Konflik Orang Tua Anak Dalam Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini” [Universitas Muhammadiyah Surakarta].
Eviana, E., & Gunawan, A. I. (2018). Kehidupan Sosial dan Kondisi Ekonomi Keluarga Serta Pola Pendidikan Anak Tenaga Kerja Indonesia yang Bekerja di Luar Negeri (Studi Fenomenologi TKI Di Desa Karangkendal Kabupaten Cirebon). In Jurnal Edukasi (Ekonomi, Pendidikan dan Akuntansi) (Vol. 6, Issue 1, p. 221).
Fajar, R. N. (2017). Hubungan Antara Relasi Interpersonal Guru–Siswa dan Kualitas Persahabatan Dengan Kesejahteraan Psikologis Di Sekolah Pada Siswa SMP [Universitas Sultan Agung].
Gischa, S. (2021). Contoh Sikap Tanggung Jawab dalam Keluarga.
Halakrispen, S. (2021). 12 Penghargaan FFI Diborong Film Penyalin Cahaya.
Humaira, H. A. L. (2018). Pemaknaan Penonton Mengenai Komunikasi Ibu dan Anah Dalam Film A Long Visit. Universitas Sumatra Utara.
Karin, K. A. (2022). Rekomendasi Film “Penyalin Cahaya.” Universitas Gajah Mada, Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik.
Khotimah, H. N. (2022). Semiotika Denotasi dan Konotasi.
Kincir, R. (2021). Review Film Penyalin Cahaya.
Narodangin, J. N. (2019). Semiotika Roland Barthes.
Nasution, A. R. P., & Lestari, S. B. (2020). Manajemen Konflik Anak Orang Tua dalam Relasi Romantis Berbeda Agama. Ilmu Komunikasi.
Ninggalih, R. (2015). Konflik Remaja Dan Orang Tua Dalam Keluarga.
Ningsih, A. D. (2012). Pengelolaan Konflik Orang Tua-Remaja dalam Keluarga Jawa. Naskah Publikasi.
Nugroho, W. B. (2020). Sekilas “REPRESENTASI” Menurut Stuart Hall. Sanglah IIstitute.
Prabandari, A. I. (2022a). Keluarga adalah Kelompok Orang yang Terikat Hubungan Darah, Ketahui Fungsinya.
Prabandari, A. I. (2022b). Keluarga adalah Kelompok Orang yang Terikat Hubungan Darah, Ketahui Fungsinya.
Prasisko, Y. G. (2022). Mengenal Victim Blaming yang Dialami Suryani di Film Penyalin Cahaya.
Pratiwi, P. H. (2012). Kehidupan Sosial Manusia. Sosiologi.
Qothrunnada, K. (2021). Pengertian Tanggung Jawab, Lengkap dengan Contoh, Bentuk, dan Ciri-cirinya.
Rafli, Z., & Rahmat, A. (2014). Analisis dan Interpretasi Data Kualitatif.
Rahayu, P. (2022). Konflik Anak dengan Orang Tua, Mungkinkah Anda Penyebabnya?
Rahman, A. (2021). ‘Penyalin Cahaya’, Sebuah Film Perlawanan Terhadap Kekerasan Seksual.
Ramadhan, M. (2022). Sinopsis Penyalin Cahaya, Film Terbaik FFI yang Sukses Borong 12 Piala Citra.
Rohmaniah, A. F. (2021). Kajian Semiotika Roland Barthes. 2, 124–134.
Sari, S. W. I. (2021). Representasi Makna Mitos Dalam Film Seri Kisah Tanah Jawa : Merapi Representasi Makna Mitos Dalam Film Seri Kisah Tanah Jawa: Merapi. Universitas Dian Nuswantoro.
Sayyaf, M. A. (2022). Penting! Cara Orang Tua Bersikap Saat Sedang Berkonflik dengan Anak.
Tohdjoyo, F. M. (2017). Representasi Nilai-Nilai Islam Dalam Tayangan Film (Analisis Deskriptif Terhadap Film Bulan Terbelah Di Langit Amerika). July, 25–27.
Wibisono, P., & Sari, Y. (2021). Analisis Semiotika Roland Barthes Dalam Film Bintang Ketjil Karya Wim Umboh Dan Misbach Yusa Bira. 1(1), 30–43.
Zhuhri, M. F. (2022). KPAI : Keluarga Menjadi Klaster Tertinggi Kekerasan Terhadap Anak di 2021.
Article Metrics
Abstract View : 256 timesPDF Download : 162 times
DOI: 10.57235/aurelia.v2i1.243
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Verdynand Anhar Kurniawan, Rahmawati Zulfiningrum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.